Logo
Pogoda

18°C

  • sgps
  • e-puap
  • bip
  • Kontrast 1
  • Kontrast 2
  • Kontrast 3
  • Kontrast 4
Tłumacz

Tłumacz

STRZYŻÓW POGODA

Samorząd szkolny sposobem na rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów - Zespół Szkół Technicznych w Strzyżowie w kolejnym projekcie Erasmus+

wydrukuj
Samorząd szkolny sposobem na rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów  - Zespół Szkół Technicznych w Strzyżowie w kolejnym projekcie Erasmus+

W dniach 25–31 maja 2025 r. grupa 13 uczniów klas drugich i trzecich Zespołu Szkół Technicznych w Strzyżowie wraz z dwiema nauczycielkami języka angielskiego wzięła udział w pierwszym etapie projektu Erasmus+ pt. „Samorząd szkolny sposobem na rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów”, realizowanego we współpracy ze szkołą partnerską Colegiul „Vasile Lovinescu” w Fălticeni (Rumunia).

Głównym celem projektu jest przygotowanie młodzieży do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim poprzez wzmocnienie funkcji samorządów uczniowskich. Uczniowie ZST od miesięcy brali udział w cotygodniowych zajęciach przygotowawczych, podczas których omawiano zagadnienia z zakresu demokracji, pracy w grupie, praw ucznia, a także języka angielskiego i kultury Rumunii. Od samego początku nauczyciele ze Strzyżowa i Fălticeni współtworzyli program mobilności, materiały dydaktyczne i scenariusze zajęć.

Podczas wizyty w Rumunii uczniowie zostali uroczyście przywitani przez dyrekcję szkoły partnerskiej, a następnie uczestnicy projektu obu krajów zaprezentowali multimedialne prezentacje o swoich szkołach, regionach i samorządach uczniowskich, porównując ich sposób funkcjonowania. W kolejnych dniach uczniowie wzięli udział w intensywnych warsztatach i zajęciach integracyjnych prowadzonych przez nauczycieli. W międzynarodowych grupach analizowali, jak działa samorząd w ich szkołach, tworzyli model idealnego samorządu, ćwiczyli rozwiązywanie konfliktów oraz prowadzili dyskusje na tematy społeczne. Zajęcia w formie debat, prezentacji i role-play uczyły współpracy, odpowiedzialności i aktywności obywatelskiej.

Nie zabrakło również komponentu kulturowego, niezwykle ważnego w budowaniu postawy szacunku i zrozumienia międzykulturowego. Uczestnicy odwiedzili m.in. Salinę Cacica – historyczną kopalnię soli, katolicki kościół w regionie zamieszkiwanym przez Polonię, Muzeum Zwyczajów Ludowych Bukowiny oraz klasztor Voroneț, jedno z najważniejszych miejsc kultu religijnego w Rumunii. Zwiedzili również Suceavę, gdzie gościli na Uniwersytecie „Ștefan cel Mare”,. Następnie zobaczyli twierdzę Cetatea de Scaun a Sucevei, a dzień zakończyli wspólną integracją.

Ostatniego dnia uczniowie podsumowali pierwszą część projektu oraz opracowali materiały edukacyjne do wykorzystania w ich szkołach. Podczas uroczystego pożegnania wręczono certyfikaty uczestnictwa, a uczniowie dzielili się swoimi refleksjami i doświadczeniami zdobytymi podczas wspólnej pracy. Projekt był nie tylko okazją do zdobywania wiedzy, ale przede wszystkim praktyczną lekcją demokracji, współpracy i zaangażowania społecznego. Dla wielu uczestników był to również pierwszy tak intensywny kontakt z inną kulturą i wartościowe doświadczenie w pracy w międzynarodowym zespole.

Druga część projektu zaplanowana jest na październik 2025 roku i odbędzie się w Polsce. Wówczas Zespół Szkół Technicznych w Strzyżowie gościć będzie uczniów oraz nauczycieli z rumuńskiej szkoły partnerskiej. W programie przewidziano kolejne warsztaty, działania społeczne i zajęcia integracyjne, których celem będzie dalsze rozwijanie kompetencji obywatelskich uczestników, pogłębianie doświadczeń oraz umacnianie międzynarodowej współpracy młodzieży.

Projekt Erasmus+ to dla młodzieży niepowtarzalna szansa na rozwój osobisty i społeczny. Uczniowie ZST uczą się przez działanie, przełamują bariery językowe, budują relacje międzynarodowe i zdobywają umiejętności niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie demokratycznym.

[opr. J. Mularska-Rusyn w ZST w Strzyżowie]