Logo
Pogoda

18°C

  • sgps
  • e-puap
  • bip
  • Kontrast 1
  • Kontrast 2
  • Kontrast 3
  • Kontrast 4
Tłumacz

Tłumacz

STRZYŻÓW POGODA

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzyżowie

wydrukuj

Szanowni Państwo! 

Prawa konsumentów1, a także zobowiązania rządów państw do zapewnienia ich przestrzegania, zawarte są w wielu dokumentach organizacji międzynarodowych takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych czy Wspólnoty Europejskie. Istniejący w Polsce system przepisów prawnych w dostatecznym stopniu zabezpiecza prawa konsumentów przed skutkami nietrafnie dokonanych zakupów oraz nieuczciwością ze strony przedsiębiorców i sprzedawców. Właściwe wykorzystanie chroniących nas, konsumentów przepisów prawa możliwe jest pod warunkiem zapoznania się z przysługującymi nam prawami i nałożonymi obowiązkami. Zapraszam Państwa do zapoznania się i skorzystania z zawartych w niniejszym serwisie informacji. Mam nadzieję, iż będą one dla Państwa pomocne w egzekwowaniu swoich uprawnień w przypadku ich naruszenia. 

Zapraszam Państwa do Starostwa Powiatowego w Strzyżowie, ul. Przecławczyka 15, pok. 110, w poniedziałki, czwartki w godzinach od 7.30 do 15. 30. Służę Państwu również informacją telefoniczną dot. spraw konsumenckich pod numerem telefonu 17 276 50 00 wew. 46  od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania Starostwa Powiatowego w Strzyżowie. Mogą Państwo również zgłaszać swoje pytania drogą elektroniczną na adres rzecznik@strzyzowski.pl

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Strzyżowie

mgr Tomasz Ziobro

POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW REALIZUJE ZADANIA POLEGAJĄCE NA:

1.Zapewnieniu bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2.Występowaniu do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
3.Wytaczaniu powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowaniu za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
4.Współdziałaniu z Delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów;
5.Działaniach o charakterze edukacyjnym;
6.Składaniu wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
7.Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
8.Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, obowiązany jest udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika;
9. Wykonywaniu innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych: ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w przypadku skargi konsumenta dotyczącej nieuczciwej konkurencji, mającej wpływ na interes konsumenta; ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – w przypadku skargi konsumenta dotyczącej produktu niebezpiecznego dla zdrowia i życia (wypadki konsumenckie).

 

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE CHRONIĄCE PRAWA KONSUMENTA:

  1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl Instytucja rządowa zajmująca się ochroną konsumenta zbiorowego.
  2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów - instytucja samorządowa powołana do życia w 1999 roku, zajmująca się ochroną konsumenta indywidualnego, działająca na poziomie samorządu powiatowego.
  3. Inspekcja Handlowa.
  4. Federacja Konsumentów www.federacja-konsumentow.org.pl organizacja społeczna zajmująca się zarówno pomocą konsumentowi indywidualnemu jak i działaniami o charakterze lobbystycznymi na rzecz zbiorowości konsumentów.
  5. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. www.skp.pl głównym celem stowarzyszenia jest rozwijanie świadomości konsumentów w zakresie posiadanego przez nich prawa do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, informacji, edukacji i reprezentacji, jak również ochrona ich interesów ekonomicznych i prawnych.
  6. Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje i ochrania interesy ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków otwartych funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych.
  7. Arbiter Bankowy www.zbp.pl zajmuje się rozstrzyganiem sporów pomiędzy konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych na rzecz konsumenta, których wartość nie przekracza 8000 złotych.
  8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki www.ure.gov.pl do zakresu jego działania należy m.in. udzielanie, zmiana lub cofanie koncesji, zatwierdzanie i kontrolowanie taryf paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła, kontrolowanie parametrów jakościowych dostaw i obsługi w zakresie obrotu paliwami gazowymi i energią elektryczną.
  9. Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty www.uke.gov.pl/  który jest organem regulacyjnym w zakresie działalności telekomunikacyjnej i pocztowej, gospodarki zasobami częstotliwości oraz kontroli spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej. Jest także organem wyspecjalizowanym w zakresie kontroli wyrobów emitujących lub podatnych na emisję pola elektromagnetycznego, w tym aparatury i urządzeń telekomunikacyjnych wprowadzonych do obrotu handlowego.
  10. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych www.giodo.gov.pl .
  11. Bankowy Fundusz Gwarancyjny www.bfg.pl .
  12. Instytut Żywności i Żywienia www.izz.waw.pl .
  13. Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych www.knf.gov.pl/en/
  14. Fundacja im. Stefana Batorego, pod tym adresem umieszczona jest broszura "Konsumenci" z cyklu "Polacy w Unii Europejskiej".
    http://www.batory.org.pl/ftp/program/forum/eubroszura03.pdf .

 


Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (np. dokonującą zakupu na własne potrzeby mebli, odzieży, obuwia, sprzętu rtv, art. spożywczych, zakupu usług /umowa o dzieło, zlecenie/ itp.).