Logo

• Kontrast 4
Tłumacz

STRZYŻÓW POGODA

Trasa nr 8 - gmina Strzyżów

wydrukuj

Trasa nr 8 - gmina Strzyżów (Strzyżów- Brzeżanka - Bonarówka - Godowa - Strzyżów)

Trasa prowadzi przez największe partie wzniesień Pogórza Strzyżowsko- Dynowskiego. Od Strzyżowa jedziemy początkowo w kierunku Godowej. Po przejechaniu około 1 km skręcamy w prawo przed drogowskazem ,,Brzeżanka 3 km " w kierunku wsi Brzeżanka. Droga wznosi się dość stromo do góry, a następnie biegnie otwartym działem wśród pól i zabudowań przez tak zwaną Gbiską Górę. Dojeżdżamy do rozdroża i skręcamy w lewo drogą, która wprowadzi nas w las pokrywający rozległym kompleksem całe wzniesienie. Przed wjazdem do lasu mamy możliwość podziwiać rozległy widok na dolinę Wisłoka i Stobnicy oraz osłaniających je wzgórz. Leśna droga prowadzi nas ciągle do góry doprowadzając po około 2 km do pola biwakowego znajdującego się na wzniesieniu Brzeżanka. Od Strzyżowa około 6 km jedziemy dalej dość długo stromym stokiem ku dolinie Stobnicy. Następnie skręcamy na ścieżkę w prawo, która sprowadza nas w dolinę małego potoku i wsi Bonarówka. Od Brzeżanki około 4 km, na niewielkim wzniesieniu, w otoczeniu drzew, blisko ściany lasu stoi dawna cerkiew greckokatolicka, obecnie kościół filialny p.w. Opieki Matki Bożej. Świątynia ta decyzją Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z/s. w Przemyślu z dnia 13 lipca 2004 r. została wpisana do rejestru zabytków ruchomych woj. podkarpackiego. Z Bonarówki kierujemy się malowniczą doliną wśród lasu w kierunku Żyznowa. Dojeżdżając do drogi Strzyżów - Lutcza, zobaczymy bujną kępę starodrzewu. Są to pozostałości dawnego, okazałego parku. W jego obrębie po prawej stronie drogi do Strzyżowa znajduje się pałac powstały w I poł. XIX w. Przebudowany częściowo pod koniec XIX i na początku XX w. zatracił wiele pierwotnych klasycystycznych cech. Obecnie w pałacu mieści się Dom Dziecka. Jadąc z Żyznowa do Strzyżowa na długości kilku kilometrów rozciąga się wieś Godowa. Tutaj proponujemy zatrzymać się, aby przy Zespole Szkół im. Jana Pawła II zobaczyć mini skansen. Następnie wracamy do Strzyżowa.